Julia Lindberg.

Vardag. Inredning.

Långt hår.

Publicerad 2013-10-23 15:30:00 i Min vardag.

Jag tänkte dela med mig lite av hur jag har gjort för att få mitt hår långt. 
 
1. Det första är ju så klart att inte gå att klippa sig hos frisör, för även om man säger att de ska ta lite, så blir det minst 2 cm. Så istället har mamma fått klippa mig och endast fått ta det allra yttersta, mest för att fräcsha upp håret. 
 
2. När jag shamponerar håret så tar jag inte ut shampoot i topparna, eftersom shampoo öppnar upp hårstråna och topparna är redan tillräckligt öppna..
Och balsamet tar jag mest i topparna och drar bara igenom en gång i hårbotten. 
Och så gör jag hårinpackning två gånger i veckan, och då går jag med det i håret några timmar eller sover med det och duschar ur den på morgonen. 
 
3. Borstar inte håret när det är blött. 
Jag har bara fått för mig att det sliter mer på håret, vet inte om det stämmer men jag gör i alla fall inte de. 
 
4. Använder inga värme grejer i håret, varken fön eller platt/locktång. 
Om det inte är speciellt tillfälle då använder jag det. Och då använder jag värmeskydd. 
Men till vardags låter jag bara håret självtorka. Och i början va det jättejobbigt eftersom jag plattade håret nästan varje dag innan. Så jag hatade mitt självfall, men nu har jag lärt mig att leva med det. 
 
5. Sover med fläta, oftast i alla fall. Det händer i bland att jag sover med utsläppt men det känns bättre med fläta. Och då har jag oftast inbakad. 
 
6. Jag använder inte hårsnuddar med metall grej på. För de sliter jätte mycket på håret när du tillexempel spänner hästsvansen så metallbiten dras i fel riktigt på håret. Känns som en flummig förklaring men ni fattar nog. :)
 
7. Och jag använder inte massa produkter i håret. Förutom shampoo och sånt och värmeskydd. And sometimes hairspray, men då tar jag bara litegrann, inte halva flaskan!
 
8. Försöker att inte färga håret så ofta. Innan hade jag en hårfärg som var lik min egna, så då behövde jag inte bry mig om min utväxt. Men sen fick jag för mig att jag skulle färga rött i bottnen och blondt i topparna, så nu måste jag underhålla det lite mer. Men jag är jättenöjd med det så det gör inte så mycket. Kommer antagligen färga det närmare min egna hårfärg igen innan, eller kanske efter, malaysia. Har inte riktigt bestämt mig än. 
 
9. Duschar på morgonen eller på dagen för att inte behöva sova med blött hår. Och om jag tvunget måste sova med blött hår så har jag fläta. Men jag undviker det helst, dels för att jag hatar att sova i blött hår och dels för att jag inte tror de är bra för håret.
 
10. Innan hade jag alltid mitt hår i en knut som lilla my, men nu de senaste månaderna har jag försökt att unvika det eftersom det bryter av topparna och tovar håret. Så istället har jag hästsvans, eller som jag bara nu den senaste veckan har börjat ha inbakad fläta. Allt för att inte slita så mycket på topparna.
 
Ja, de va 10 saker jag har gjort för att få längre hår. Om allt fungerar har jag ingen aning om. Men testa, du har ju inte precis något att förlora.. Förutom ditt hår. Haha, nejdå. Men vissa grejer är rätt uppenbara! Och du kan ju välja ut de som du tror fungerar och kanske lägga till andra saker. 
Mitt sista tips är i alla fall att ha tålamod och ge inte upp, då kommer ditt hår också vara långt och fint snart. 
 
Mitt hår för ett år sedan. 
Mitt hår idag. 

Ciao!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela